Prednosti: jako jeftino održavanje, minimalni kvarovi, mala potrošnja, jako niska cijena rabljenih modela
Mane: loša kvaliteta izrade unutrašnjosti, limarija nije pocinčana, bučan 1.3 benzinski agregat
Uvod
Škoda jedna od najstarijih svjetskih automobilskih kompanija, preživjeli su čak dva svjetska rata, komunističku diktaturu i nakon svega i dalje su tu rade odlične automobile koji nas služe jako jako dobro.
Službeno tvrtka je sada stara više od stotinu godina, iako da budemo pošteni, češki osnivači: računovođa Vaclav Klement i mehaničar Vaclav Laurin, koji su 1895. godine pokrenuli posao s proizvodnjom bicikala, zapravo nisu napravili svoj prvi automobil sve do 1905. godine.
Ono što nije dvojbeno je da tvrtka sada prolazi kroz najsjajnije razdoblje u svojoj povijesti i to duguje jednom automobilu – Feliciji, kojoj se naknadno pridružila Octavia, a sada je zamijenila ‘fabialna’ supermini Fabia. Felicia je bila u prodaji šest godina, tako da ih ima dosta na tržištu rabljenih – po primamljivim cijenama.
Povijest
Česi su s pravom ponosni na činjenicu da su se Felicije prodavale u golemim količinama diljem Europe – iako se velik dio zasluga mora dati i Volkswagenu. Iako dizajnerski tim tvrdi da je ‘95% inženjeringa bilo češko’, nitko se ne bi pretvarao da bi tako impresivan automobil kao što je Felicia mogao biti proizveden bez vanjske pomoći.
Nijemci (VAG graupacija) upumpali su više od 60 milijuna njemačkih maraka kako bi se uvjerili da je automobil ispravan, zatim su otvorili put za ugradnju novih motora iz Golfa i Pola. To uključuje VW-ove 1,6-litrene benzinske i 1,9-litrene dizelske atmosferske motore, agregate koje ćete pronaći u kasnijim Felicijama, posebno dorađenim modelima s novom korporativnom rešetkom, lansiranim u proljeće 1998. godine.
Rekavši to, većina korištenih Felicia imat će Škodin vlastiti bučni, ali pouzdani 1,3-litreni agregat – koji je još uvijek u proizvodnji. Modeli s dizelskim motorima u posljednje su vrijeme praktički sami sebe istjerali iz prodajnih salona, tolika je njihova popularnost. Kupce osvaja niska cijena i iznimno niski troškovi rada – ako možete pronaći dizelsku Feliciu s malom kilometražom, zgrabite je. Smanjena ponuda uvedena je kada je modernija Fabia najavljena početkom 2000. godine, uključujući samo dva motora (1.3 benzinski i 1.9 dizelski) i dvije razine opreme – Popular i Classic.
Felicia…
Vizualno, automobil izgleda kao neka vrsta spoja VW Golfa i VW Pola – što ne čudi s obzirom na njemački utjecaj u njegovom dizajnu. Svakako, iznutra, da nije čudno postavljenog upravljača, mogli biste pomisliti da ste u VW-u; velik dio sklopnog uređaja i mnoge unutarnje opreme su identični.
Nema velike razlike ni što se tiče prostora. U pravoj tradiciji Škode, Felicia je velika kao Escort, ali u osnovnom obliku košta manje od Fieste. Ako mislite da paket zvuči privlačno na papiru, nećete biti razočarani niti u izložbenom prostoru. Gladak, zaobljen i uredno detaljan stil jednako je impresivan kao i pristajanje ploče i kvaliteta boje.
Što se tiče opreme, čak i 1,3-litreni model LX od 54 KS dobiva blokadu motora, stražnje naslone za glavu, interno podesive retrovizore i prednja svjetla, zvučni signal za paljenje svjetala i pranje/brisanje stražnjeg dijela. 1,3-litreni LXi sa 68 KS u međuvremenu dodaje stereo uređaj, zaštitne letvice karoserije i središnju konzolu. Na vrhu ponude, modeli GLXi i SLXi dolaze sa značajkama poput zatamnjenog stakla i središnjeg zaključavanja.
Ukratko o Feliciji…
Prema riječima jednog trgovca, Felicije su ‘otporne na bombe’. Svakako, oni su jednako dobro sastavljeni kao VW Polo ili Golf – činjenica koju su potvrdila interna istraživanja VW Grupe. Ipak, provjerite ima li zveckajućih dijelova ukrasa i uvjerite se da je servis ispravno obavljen.
Cijena održavanja Škode Felicije…
(Procijenjene cijene, temeljene na ’95 1.3 hatchback (bez PDV-a). Set kvačila je oko 80€, a cijeli ispušni sustav oko 100€, isključujući katalizator. Prednje kočione pločice su oko 20€. Uljni filtar je oko 3€, dok je filter za zrak oko 6€.
Na cesti
U pokretu, Felicia se čini čvrstom i sigurnom poput Volkswagena, zahvaljujući skliskoj karoseriji (s koeficijentom otpora od samo 0,34) koja je oko 45% tvrđa od one njezinog prethodnika Favorita. Škoda je s pravom ponosna na svoj glavni model. Doista, mogli ste to pogoditi iz načina na koji Felicias ponosno ističe logotip tvrtke čak 10 puta. Onda je jednako dobro da se svaki gotov automobil prije nego što napusti tvornicu odveze na ispitnu stazu u šest različitih uvjeta na cesti. Ovaj postupak, koji naglašava Škodinu predanost kvaliteti, obično se koristi samo za luksuzne automobile.