Ford Fiesta Mk7: Ikona Kompaktnosti i Vozačkog Užitka
Kao netko tko je proveo mnogo vremena proučavajući i vozeći razne modele automobila, mogu reći da Ford Fiesta zauzima posebno mjesto u povijesti europskih gradskih automobila. Od svog prvog predstavljanja, Fiesta je uvijek bila sinonim za pristupačnost, praktičnost i, što je najvažnije, iznimno zabavno iskustvo vožnje u svom segmentu. No, ako bih morao izdvojiti jednu generaciju koja je zaista podigla ljestvicu i postala globalni bestseler, to bi bila sedma generacija, poznata široj javnosti kao Ford Fiesta mk7.


Ovaj model nije bio samo evolucija svojih prethodnika; bio je to iskorak naprijed u gotovo svakom pogledu. Kada je Ford predstavio Fiestu Mk7 (interna oznaka B299) na Ženevskom autosalonu 2008. godine, bilo je jasno da je riječ o nečemu posebnom. Temeljena na Fordovoj globalnoj B-platformi, ova generacija je utjelovila “Kinetic Design” filozofiju, donoseći oštrije linije, dinamičniji profil i znatno moderniji izgled u usporedbi s pomalo zaobljenim prethodnikom. Iz moje perspektive, dizajn je bio pun pogodak – automobil je izgledao svježe, agilno i privlačno, bez obzira na to radi li se o praktičnijoj izvedbi s pet vrata ili sportskijoj s troja.
Unutrašnjost je također doživjela značajnu transformaciju. Iako su neki konkurenti možda nudili mrvicu luksuznije materijale u višim paketima opreme, Fiesta Mk7 je imala ergonomičan, moderan kokpit s zanimljivo oblikovanom centralnom konzolom koja je podsjećala na tipkovnicu mobilnog telefona. Sjedala su bila udobna, a prostora je bilo dovoljno za četvero odraslih na kraćim i srednjim relacijama. Prtljažnik, iako ne najveći u klasi, bio je sasvim prikladan za svakodnevnu upotrebu. Ono što me je posebno impresioniralo bio je osjećaj kvalitete izrade – sve je djelovalo solidno i čvrsto, što je u to vrijeme bilo značajno poboljšanje.
Motori u Ford Fiesta Mk7
Jedan od ključnih faktora uspjeha Fieste Mk7 bila je široka i raznovrsna ponuda motora. Ford je nudio opcije koje su zadovoljavale potrebe širokog spektra kupaca – od štedljivih gradskih vozača do entuzijasta željnih performansi. Tijekom devet godina proizvodnje ovog modela (od 2008. do 2017. godine), paleta motora se mijenjala i nadopunjavala, posebno uvođenjem revolucionarnih EcoBoost jedinica.
Evo pregleda glavnih motornih opcija koje su bile dostupne na europskom tržištu za Ford Fiestu Mk7:
Motor | Gorivo | Snaga (KS / PS) | Okr. mom. (Nm) | God. |
---|---|---|---|---|
1.25 Duratec | Benzin | 60 | 109 | 2008 – 2017 |
82 | 114 | 2008 – 2017 | ||
1.4 Duratec | Benzin | 96 | 128 | 2008 – 2012 |
1.6 Duratec | Benzin | 120 | 152 | 2008 – 2012 |
1.0 EcoBoost | Benzin | 100 | 170 | 2012 – 2017 |
125 | 170 | 2012 – 2017 | ||
140 | 180 | 2014 – 2017 | ||
1.6 EcoBoost | Benzin | 182 | 240 | 2013 – 2017 |
1.4 TDCi | Dizel | 68 / 70 | 160 | 2008 – 2012 |
1.6 TDCi | Dizel | 75 / 90 / 95 | 185 – 205 | 2008 – 2017 |
Moji favoriti iz ove ponude? Za gradsku vožnju i umjerenu potrošnju, 1.0 EcoBoost od 100 ili 125 KS bio je fantastičan izbor – kombinacija štedljivosti i iznenađujuće živahnosti zahvaljujući turbo punjaču. Za potpunu zabavu, naravno, 1.6 EcoBoost u ST modelu je bio pravi dragulj koji je transformirao praktični gradski automobil u pravu “džepnu raketu”. Dizel motori (TDCi) bili su solidni, pouzdani i izuzetno štedljivi, idealni za duža putovanja ili čestu vožnju po autocesti.
Vozačka Dinamika: Krunski Dragulj
Ono po čemu se Ford Fiesta Mk7 posebno istaknula i stekla legendaran status u svojoj klasi je vozačka dinamika. Fordovi inženjeri su majstori u ugađanju ovjesa i upravljačkog sustava, a s Fiestom Mk7 su nadmašili sami sebe. Upravljač je bio nevjerojatno precizan, direktan i pružao je odličan osjećaj povezanosti s cestom, nešto što je postalo rijetkost s sveprisutnijim električnim servo upravljačima.
Vožnja kroz zavoje bila je čisto uživanje. Automobil se naginjao minimalno, bio je izuzetno agilan i spreman na brze promjene smjera. Ovjes je bio dovoljno čvrst za sportsku vožnju, ali istovremeno i dovoljno udoban da ne bude naporan na lošijim cestama. Balans između udobnosti i upravljivosti bio je gotovo savršen za automobil te klase. Mnogo sam puta čuo i osobno doživio kako se Fiesta Mk7 uspoređuje s daleko skupljim i sportskijim automobilima po pitanju užitka u vožnji.
Kao što je jedan od poznatih automobilskih novinara (čije se riječi često citiraju u kontekstu Fieste) jednom rekao:
‘Fiesta Mk7 dokazala je da ekonomičan gradski automobil ne mora biti dosadan za vožnju. Njegova šasija bila je čisto zlato i postavila je standarde u klasi po pitanju upravljivosti.’
Slažem se u potpunosti. Voziti Fiestu Mk7, čak i s osnovnim motorom, bio je ugodno iskustvo.
Prodajne cijene u Europi kada su bili novi
Određivanje točnih prodajnih cijena za cijelu Europu tijekom devetogodišnjeg perioda je kompleksno, jer su se cijene razlikovale ovisno o zemlji, tečajevima, porezima, paketima opreme i posebnim ponudama. Međutim, mogu dati okvirne cijene s kojima je Ford Fiesta Mk7 startala na ključnim europskim tržištima u vrijeme svog lansiranja (krajem 2008./početkom 2009.) i usporedbu s kasnijim cijenama popularnog 1.0 EcoBoost modela.
Model | Pre-facelift Cijena (EUR) | Facelift Cijena (EUR) |
---|---|---|
Osnovni model (npr. 1.25) | od ~11.000 do ~13.000 | od ~12.500 do ~14.500 |
Srednji paket opreme | od ~13.000 do ~16.000 | od ~14.500 do ~17.000 |
Viši paket opreme | od ~15.000 do ~19.000 | od ~16.000 do ~20.000+ |
Fiesta ST (2013 lansiranje) | Nije postojala na lansiranju | od ~22.000 do ~25.000+ |
Napomena: Ove cijene su samo okvirne i služe za ilustraciju pozicioniranja modela na tržištu. Stvarne cijene varirale su ovisno o tržištu i specifičnoj konfiguraciji. Fiesta Mk7 je uvijek bila konkurentna cijenom u odnosu na rivale poput VW Pola, Renault Clija, Peugeot 207/208, Opel Corse i drugih.
Činjenice i Zanimljivosti o Ford Fiesti mk7
Ford Fiesta Mk7 je ostvarila značajan uspjeh iz više razloga:
- Bila je prvi model razvijen u potpunosti pod Fordovom globalnom “One Ford” strategijom, što znači da je (uz manje prilagodbe) prodavana širom svijeta, uključujući Sjevernu Ameriku i Aziju.
- Njena proizvodnja odvijala se u više pogona diljem svijeta (Njemačka, Španjolska, Meksiko, Tajland, Kina, Indija, itd.).
- Osvojila je brojne nagrade, uključujući mnoge za dizajn i vozačku dinamiku.
- Model Fiesta ST (lansiran 2013.) bio je iznimno hvaljen od strane auto moto novinara i entuzijasta te je postao jedan od najboljih “hot hatcheva” svoje generacije.
- Bila je konstantno među najprodavanijim automobilima u Europi tijekom cijelog svog životnog vijeka.
Poznati Problemi i Nepouzdani motori u Ford Fiesti mk7
Iako je Fiesta Mk7 općenito smatrana pouzdanim automobilom, kao i svaki model, imala je svoje poznate probleme i slabije točke. Ništa nije savršeno, zar ne?
Evo nekih od češćih problema i stvari na koje treba obratiti pažnju, posebno kod rabljenih primjeraka:
- Problemi s električnim servo upravljačem (EPAS): Kod nekih ranijih modela zabilježeni su kvarovi ili povremeni gubitak asistencije. Često se rješavalo softverskim ažuriranjem, ali ponekad je bila potrebna zamjena cijele letve volana.
- Istrosene selene (bushings) stražnje osovine: Relativno čest problem, posebno na lošijim cestama. Manifestira se kao lupanje ili nestabilnost stražnjeg dijela vozila. Zamjena nije pretjerano skupa, ali je nešto na što treba pripaziti.
- Problemi sa rashladnim sustavom: Kvarovi na termostatu ili curenje iz hladnjaka zabilježeni su kod nekih primjeraka.
- Sustav klimatizacije: Ponekad problemi s kompresorom ili curenjem radne tvari.
- Unutrašnja oprema: Neki vlasnici prijavili su škripanje plastike ili probleme s ekranima infotainment sustava (posebno kod ranijih, jednostavnijih sustava).
Što se tiče “loših motora”, to je malo jača riječ, ali bilo je specifičnih problema s određenim jedinicama ili godišnjima proizvodnje:
- Rane verzije 1.0 EcoBoost motora: Ovdje valja biti oprezan. Iako je sam dizajn motora bio genijalan, rane verzije (prije otprilike 2014./2015.) imale su poznat problem s nazubljenim remenom (timing belt) koji je potopljen u ulju. Ako se nije koristilo točno propisano ulje i ako se intervali zamjene nisu strogo poštivali, remen bi se mogao degradirati i uzrokovati ozbiljna oštećenja, pa čak i kvar motora. Ford je kasnije modificirao dizajn i propisao jasnije procedure održavanja. Kod kupnje polovnog 1.0 EcoBoost ranijeg godišta, nužno je provjeriti povijest servisa i je li remen zamijenjen prema preporuci (često je interval bio nejasno definiran, ali oko 10 godina ili 150.000-200.000 km ovisno o uvjetima vožnje i godini proizvodnje). Modeli od 2015. nadalje su uglavnom imali otklonjene početne probleme.
- 1.6 TDCi motor: Same po sebi, ove varijante TDCi motora koje su ugrađivane u Fiestu Mk7 pokazale su se kao loša varijanta zbog skupih kvarova na sustavu turbine i ubrizgavanja goriva za razliku od 1.4tdci motora koji se pokazao kao bolje i ekonomičnije riješenje jer sa redovnim održavanjem nema problema i skupih kvarova.