S više od milijardu automobila na cestama danas, lako je zaboraviti koliko su zapravo fascinantni ovi strojevi. Rijetko razmišljamo o njihovoj povijesti, tehnologiji ili utjecaju na društvo. Znate li koja je najpopularnija boja automobila na svijetu? Ili koliko se automobila može reciklirati? Jeste li se ikada zapitali zašto žmigavci proizvode onaj dosadni zvuk klika?
U ovom članku istražit ćemo neke iznenađujuće i malo poznate činjenice o automobilima. Pripremite se otkriti nevjerojatnu automobilsku trivijalnost! Jeste li znali da prvi automobili nisu imali volan? Krenimo!
Rana povijest automobila: Izvan volana
Prvi “volan”
U počecima automobilske industrije, volan kakav poznajemo nije postojao. Umjesto toga, prvi automobili su koristili posebne poluge za upravljanje. Zamislite da umjesto okretanja volana, morate povući polugu da biste skrenuli! Bilo je to prilično izazovno, zahtijevalo je snagu i preciznost.
Električni automobili nekada su bili dominantni
Mnogi ljudi misle da su električni automobili moderna inovacija, ali to nije istina. Početkom 1900-ih, električni automobili su bili vrlo popularni. Otprilike 40% svih automobila bili su električni, 40% na parni pogon, a nešto više od 20% koristilo je benzin. Električni automobili su bili tihi, čisti i jednostavni za upravljanje, što ih je činilo idealnim za gradsku vožnju. Međutim, s vremenom su izgubili popularnost zbog ograničenog dometa i nedostatka infrastrukture za punjenje. Ako vas zanimaju recenzije automobila, posjetite ovu stranicu.
Podrijetlo instrumentne ploče
Jeste li se ikada zapitali odakle dolazi naziv “instrumentna ploča”? Izvorno, instrumentna ploča je bila drveni dio pričvršćen na prednji dio kočije koju je vukao konj. Svrha joj je bila spriječiti blato da prska po vozaču. S vremenom se instrumentna ploča razvila u složeni kontrolni centar s instrumentima, prekidačima i zaslonima.
Rekordne vožnje: Od najtežih limuzina do najnižih automobila
Limuzina “Midnight Rider”
“Midnight Rider” je najteža limuzina na svijetu, proizvedena 2004. godine. Ovo ogromno vozilo teži više od 25.000 kilograma, što je tri i pol puta teže od slona! Dugačka je oko 21 metar i može udobno smjestiti 40 putnika i 4 člana posade. Imala je tri različita salona i zaseban bar. Prava pokretna palača!
“Mirai”: Najniži automobil na svijetu
“Mirai”, što na japanskom znači “budućnost”, je najniži automobil na svijetu koji je legalan za vožnju po cesti. Ovaj jednomjesni automobil je visok manje od 45 centimetara iznad tla. Vožnja Miraijem po prometnoj ulici može biti zastrašujuće iskustvo, pa ga uvijek prati automobil sprijeda i straga.
Navike vožnje i životni vijek automobila: Parkirani više nego voženi?
Automobili provode većinu života parkirani
Prosječni obiteljski automobil provede 95% svog životnog vijeka parkiran. To je zapanjujuća statistika koja nas tjera da razmislimo o tome kako koristimo svoje automobile. Većinu vremena služe nam samo za putovanje na posao i s posla, a ostatak vremena stoje neiskorišteni. Možda bismo trebali razmisliti o alternativama kao što su zajednička vožnja ili dijeljenje automobila kako bismo bolje iskoristili vozila.
Dugovječnost Rolls Roycea
Nevjerojatno je da je do 75% svih Rolls Royce automobila ikada proizvedenih još uvijek na cesti. To svjedoči o kvaliteti izrade i trajnosti ovih luksuznih automobila. Rolls Royce je poznat po svojoj izdržljivosti i privlačnosti.
Financijska strana automobila: Od vintage povoljnih cijena do modernih troškova bakra
Cijene automobila nekada i sada
U 1960. godini, za 3.000 dolara mogli ste kupiti potpuno novi automobil, na primjer, Buick Le Sabre. Danas biste za taj iznos mogli kupiti samo volan, mjenjač i dvoja vrata. Cijene automobila su znatno porasle tijekom godina.
Bakreni ožičenje u automobilima
Prosječni automobil sadrži oko 25 kilograma bakrenog ožičenja, što je težina otprilike šest srednjih domaćih mačaka! Električni automobil ima tri puta više bakra, odnosno oko 75 kilograma ili 18 mačaka! Bakar je ključan za električni sustav automobila.
Prekoračenje brzine i kazne: Od 1904. do šesteroznamenkastih kazni
Prva kazna za prebrzu vožnju
Prva kazna za prebrzu vožnju izdana je 1904. godine. Prekršitelj je vozio brzinom od 19 kilometara na sat u području s ograničenjem brzine od 13 kilometara na sat. U to vrijeme, većina automobila nije mogla voziti brže od 72 kilometra na sat.
Rekordna kazna za prebrzu vožnju
Najveća kazna za prebrzu vožnju ikada iznosila je 290.000 dolara, a dobio ju je švicarski vozač u Švicarskoj. Vozač Ferrarija Testarosse vozio je kroz zonu od 80 kilometara na sat brzinom gotovo dvostruko većom od dopuštene. Kazna je izračunata na temelju bogatstva vozača, a radilo se i o ponovljenom prekršaju.
Proizvodnja i popularnost: Bube, automobili po danu i globalno vlasništvo
Globalna proizvodnja automobila
Svaki dan se u svijetu proizvede oko 165.000 automobila. To je više od 60 milijuna automobila godišnje. Automobilska industrija je ogromna i ima značajan utjecaj na gospodarstvo i okoliš.
Volkswagen Buba: Globalna ikona
Volkswagen Buba je jedan od najomiljenijih automobila na svijetu. Prodano je više od 20 milijuna primjeraka diljem svijeta. Nazivali su ga i najpopularnijim automobilom 20. stoljeća. Ako vas zanimaju povoljni automobili, posjetite ovu stranicu.
Globalno vlasništvo automobila
Danas u svijetu postoji oko 1,2 milijarde automobila. Usporedbe radi, 1986. godine bilo je samo 500 milijuna. Stručnjaci su sigurni da će do 2040. godine ljudi diljem svijeta posjedovati više od 2 milijarde automobila.
Značajke i tehnologije automobila: Zračni jastuci, sigurnosni pojasevi i žmigavci
Brzina zračnih jastuka
Brzina zračnih jastuka je brža od treptaja oka – gotovo 320 kilometara na sat. Potrebno je samo 40 milisekundi da se aktiviraju nakon udara. Zračni jastuci su iznimno važni za spašavanje života u prometnim nesrećama.
Sigurnosni pojas koji spašava živote
Sigurnosni pojas s tri točke spašava jedan život svakih šest minuta. Ovu sigurnosnu mjeru izumio je Volvo 1959. godine. Tvrtka nije patentirala svoj izum kako bi ga i drugi proizvođači automobila mogli koristiti za sigurnost putnika.
Žmigavac
Žmigavac proizvodi karakterističan zvuk klika zbog topline. Kada uključite žmigavac, struja zagrijava posebnu oprugu, koja se savija dok ne dođe u kontakt s malom metalnom trakom. Čim se ove dvije komponente spoje, električna struja prolazi kroz njih i napaja svjetlo žmigavca. Nakon toga, opruga se hladi i vraća u svoj izvorni oblik, gaseći svjetlo. Zatim se proces ponavlja kako bi se proizveo novi bljesak. Zvuk koji čujete proizvodi opruga dok se savija naprijed-natrag.
Recikliranje i utjecaj na okoliš: Gume, miris novog automobila i mogućnost recikliranja
Otpad od guma
Svake godine se baci više od 250 milijuna automobilskih guma. Odlaganje guma predstavlja veliki ekološki problem. Trebali bismo pronaći načine za recikliranje ili prenamjenu starih guma.
“Miris novog automobila”
Volite li miris novog automobila? To je zapravo miris različitih hlapljivih organskih spojeva koji se koriste za izradu vozila. Taj miris nije dobar za vaše zdravlje, a proizvođači usvajaju različite tehnike i mjere kako bi ga se riješili.
Recikliranje automobila
Gotovo 80% prosječnog automobila može se reciklirati. U nekim zemljama, recikliranje automobila je jedna od najvećih industrija. Važno je reciklirati stare dijelove automobila kako bismo smanjili utjecaj na okoliš.
Boje automobila i policijski automobili: Bijeli, Bugattiji i plišani medvjedići
Najpopularnija boja automobila na svijetu
Bijela je najpopularnija boja automobila na svijetu. Budući da su uočljiviji, bijeli automobili imaju 10% manje vjerojatnosti da će sudjelovati u prometnim nesrećama od ostalih. Srebrna je također vrlo popularna boja automobila.
Policijska flota Dubaija
Jedan od policijskih automobila u Dubaiju drži Guinnessov svjetski rekord kao najbrži policijski automobil na svijetu. Bugatti Veyron ima motor koji može proizvesti 1.000 konjskih snaga, a njegova najveća brzina doseže 407 kilometara na sat.
Plišani medvjedići u policijskim automobilima
U nekim zemljama, policijski automobili nose plišane medvjediće. Ove plišane igračke se koriste za smirivanje preplašene djece koja su se izgubila.
Marke automobila i logotipi: Mercedes, Audi i BMW
Mercedes-Benz zvijezda
Trokraka zvijezda Mercedes-Benza odabrana je da predstavlja dominaciju tvrtke u tri područja: kopnu, moru i zraku.
Audijevi četiri prstena
Četiri preklapajuća prstena Audija simboliziraju četiri izvorno neovisne tvrtke koje su se na kraju spojile u jednu, poznatu Audi Grupu.
BMW logo
Logo BMW-a dolazi iz izvorne proizvodnje tvrtke – zrakoplova. Plavo-bijeli krug simbolizira bijeli propeler koji se okreće na plavom nebu. BMW M5 ima tako tih motor da automobil mora puštati lažne zvukove motora kroz svoj audio sustav kako bi podsjetio vozača da zapravo radi.
Zanimljivosti i izumi automobila: Kasetofoni, zombie kitovi i brisači vjetrobranskog stakla
Zadnji kasetofon
Zadnji automobil koji je još uvijek imao kasetofon bio je Ford Crown Victoria 2011. godine. Nakon toga, morali ste kupiti CD-e za nove uređaje za reprodukciju glazbe instalirane u vozilima.
Hyundaijev zombie survival kit
Hyundai Tucson ima posebno izdanje koje sadrži zombie survival kit, za svaki slučaj.
Prvi auto radio
Prvi auto radio pojavio se 1924. godine. Ovaj uređaj je imao vrlo visoku cijenu koja je mogla doseći 130 dolara.
Brisači vjetrobranskog stakla
Kada je Mary Anderson izumila prve učinkovite brisače vjetrobranskog stakla, smatrani su nepotrebnim ometanjem dok vozači nisu shvatili da su promijenili pravila igre.
Kultura vožnje: Pjevanje, pranje automobila i prometni propisi
Pjevanje za volanom
Više od 90% vozača priznaje da redovito pjeva za volanom. Koja je vaša omiljena pjesma za pjevanje tijekom vožnje?
Navike pranja automobila
Ankete pokazuju da 16% vlasnika automobila nikada ne pere svoje automobile.
Promet lijevom stranom
Raširena je zabluda da samo nekoliko zemalja ima promet lijevom stranom. Zapravo, ne više od 65% svjetske populacije vozi desnom stranom ceste.
Zaključak
Automobili su nevjerojatno složeni i fascinantni strojevi. Nadam se da ste uživali u ovim zanimljivim činjenicama. Sada znate više o njihovoj povijesti, tehnologiji i utjecaju na društvo. Ako vas zanimaju iskustva s automobilima, posjetite ovu stranicu.
Želite li saznati više? Pretplatite se na naš blog za još zanimljivih sadržaja o automobilima i drugim temama!